Dag 10 Lofoten zuidelijk gedeelte

11 juni 2018 - Flakstad, Noorwegen

Vandaag eerst nog een beetje uitgeslapen, tot de zon er ook bij kwam. Eerst de camper tot aan de afgrond gezet om vuil water te lozen. Was echt ongelooflijk hoe gevaarlijk dit was, wij (Floor, Tommy en Touch) moesten achterin de camper blijven anders zouden we zo de afgrond in storten!

Ik heb vandaag wel een ontzettend vermoeiende dag gehad. Weinig kilometers gereden en heel veel uitstapjes en ik moest bij iedere uitstap mee. Opa en tante mochten wel lekker slapen. Maar vond het niet erg hoor, want als de camper wordt stilgezet sta ik al klaar bij de deur.

We zijn begonnen in A, wat wordt beschreven als levend visserijmuseum. Tja, maar dan ook met min of meer levende lijken. Foei foei wat een bejaardenoord was dat. Werden met bussen vol afgeleverd. Dat vinden wij dus niet leuk en zijn daar ook niet zo lang geweest. Zijn dus ook niet veel foto's van. Was achteraf gezien ook nog wel leuk geweest met al die Franse bejaarden.

Daarna nog stops in kleine vissersplaatsjes als Reine (van vroegere walvisvaart), Hamnoy en Nusfjord. Nusfjord is meest geprezen dorpje van het eiland. Staat op wereld erfgoedlijst. De vissershuisjes (Robuer) worden zomers gebruikt door toeristen en 's winters door de vissers. Daarna nog naar Ramberg met een schitterend strand en de houten Flakstad Kirke van 1780.

Dus veel indrukken opgedaan en ondertussen ook wat aan mij habituatiefase gedaan. Ik had nogal de neiging om te gaan blaffen naar mensen die er raar uitzien (met capuchon e.d.) of op een verlaten pad plotseling 2 mensen met rugzakken tegenkomen. Volgens mijn baasje wordt dit al stukken beter.

Ga nu even naar Yvon Jaspers kijken op BVN, de schotel (Astra 3) werkt niet boven midden Noorwegen. Morgen op tijd op, want met mooi weer moeten we vroeg op pad.

Tot morgen!

1. Tiny: