Dag 9 naar zuidelijke punt Lofoten

10 juni 2018 - Moskenes, Noorwegen

Vandaag eerst wat uitgeslapen, het zou toch geen mooi weer zijn en daarna uitgebreid gewandeld. Er was een wandelroute van 11 km heel dichtbij. We hebben het niet helemaal gelopen maar zijn wel een hele tijd onderweg geweest. Joke vroeg nog hoe lang ik nu mag wandelen, maar volgens mij is daar geen beperking meer aan voor een hond van 5,5 maand, toch? Wij waren dus lekker moe en dus konden mijn baasjes vandaag naar 2 musea en zijn wij lekker in de camper gebleven.

We reden pas om een uur of 12 weg en dus was de halve dag al voorbij. Eerste stop was bij het plaatsje Kabelvag. Daarna zijn ze nog naar de grootste houten kerk van Noord-Noorwegen geweest, deze werd gebouwd in 1898 en biedt plaats aan 1200 kerkgangers. Ze moesten daar entree voor betalen en hadden geld nog in de camper liggen en hadden geen zin om nog een keer terug te lopen. Wel raar dat je daar entree voor moet betalen, vonden mijn baasjes.

De volgende stop was Lofotenmuseum. Dit vonden mijn baasjes heeeel erg mooi. Maar voor we daar aankwamen heeft Claudia de camper niet 1 keer, maar 2 keer gelanceerd op een drempel. Het leek wel of de inhoud van 10 grote provisiekasten naar beneden kwam. Dus camper aan de kant en eerst check. Joke kon toen de wattenstaafjes door de hele badkamer gaan verzamelen. En het wordt nog erger, in Svolvaer deed ze het voor de 3e keer!!! Nu zat Joke er wel iedere keer naast, maar zij zag het ook niet. Het werkt hier namelijk wat anders. Drempels hebben dezelfde kleur als andere asfalt, geen markering, geen bord, NIETS van dat alles. En dan mis je dit wel eens.

In Svolvaer hebben ze nog leuke Noorse truien gekocht en ik was erbij. De andere twee zijn in de camper gebleven. Daarna met z'n allen heerlijke pizza gegeten. Wij natuurlijk alleen de randjes, maar was wel lekker!

Bij uitrijden van Svolvaer dus weer een drempel gemist en weer een check gedaan!

Daarna nog Vikingmuseum bezocht en wij hebben dat maar aan ons voorbij laten gaan en zijn in de camper gebleven.

Op weg naar de zuidelijk punt voor de overnachting schakelde de camper in 1 keer niet meer verder dan de 3 (is automaat). Even later pakt hij het wel weer op, maar mijn baasje vindt het niet goed voelen. Even later gebeurd het weer en het vreemde is dat je dan ook geen gas meer kunt geven. Kwestie van uit laten rollen dus! Maar dit gebeurde op een kleine helling en daar stonden net voor de top: STIL. Knipperlichten aan, auto's verbaasd langs ons heen met blik: hoe kun je hier nu stil gaan staan. Viel niets meer mee te beginnen, kon niet naar vrij of wat voor stand dan ook. Maar uitgezet en opnieuw gestart. Oh ja, gaf ook melding probleem met versnellingsbak. Na het opnieuw starten konden we weer verder en was probleem even weg. De spanning liep op, met tunnels en continue op en neer met hellingen. Plannen aangepast om niet meer zo ver te rijden en eerder te gaan overnachten. Gebeurd het weer en nu in de 5e versnelling, kon nu net een parkeerplaats op rollen. Gebeld naar het bedrijf van de campers en zij hadden zelf dit weekend ook het probleem gehad. Dit schijnt te gebeuren wanneer je bij gasgeven ook iets rempedaal aanraakt. Wel vreemd, mijn baasje heeft inmiddels bijna 4000 km gereden en gebeurd het niet 1 keer en nu 2 keer op 1 dag. Maar het zal dan wel. Na starten schakelt het wel weer prima, dus dat zal het dan wel zijn. Mijn baasje moet nu in 1 keer andere rijstijl hanteren en voet echt optillen bij remmen en zo ook weer terug naar gas. We zijn nu toch naar geplande camperplaats gegaan.

Het weer moet nu beter worden. We gaan dus definitief niet met de veerboot over, maar gaan weer terug naar het noorden met de camper om alle mooie plekjes bij beter weer te zien.

Ik ben vanavond lekker rustig geweest, voor de verandering.

Tot morgen!

1. Tiny:
    10 juni 2018
    Niet lekker die versnellingsbak. Jullie zijn cultureel goed bezig. Leuke foto's