Dag 6 Vesteraleneilanden

7 juni 2018 - Øksnes, Noorwegen

Vanmorgen was ik weer als eerste wakker en klim dan nog even bij mijn baasje op bed. Nou ja klimmen, het bed is te hoog om erop te springen, maar dan ga ik tegenaan staan en dan kan ik net bij mijn baasje komen. Ga dan lekker op voeteneind liggen met mijn kop op mijn baasjes benen. Dan slaap ik zo weer verder. Maar toch waren we vandaag mooi op tijd weer op pad. We hebben ergens onderweg gewandeld en daar hebben mijn baasjes ook ontbijt gedaan.

Vandaag zijn we naar het plaatsje Nyksund gegaan. Rond 1900 was die een van de grootste stadjes op de Vesteralen. Daarna ging het bergafwaarts tot in 1977 ook de laatste bewoner vertrok. De haven was te klein geworden voor de grote trawlers, de huizen werden bouwvallig en Nyksund werd een spookdorp. Een inwoner van Berlijn heeft een stichting (1986) in het leven geroepen om het verval te stoppen. Dit bleek echter veel moeilijker dan gedacht. Er is nu weer wat leven in dit kleine plaatsje.

Zie foto's en video.

Op de weg naar Nyksund kwamen we ook nog heel veel stokvis tegen. Dat geurt behoorlijk, maar vind ik natuurlijk wel lekker als hond zijnde.

We hebben in Nyksund lekker gewandeld en zijn daarna nog verder gereden over het eiland. Er was hier geen camper of toerist meer te vinden.

De overnachtingsplaatsen voor campers zijn hier dun gezaaid en toen we aankwamen bij diegene die we hadden uitgezocht (was ook de enige in de buurt) bleek het nogal verlaten te zijn. Er stonden al wel 2 campers (een Nederlander en een Fin) en de Nederlander kwam meteen naar ons toe. Er was wel stroom, maar geen warm water beschikbaar. Ze hadden een paar weken geleden waterschade opgelopen en het kleine restaurantje erbij was ook dicht. Je kon daar goed elandbiefstuk eten. Maar niet voor ons nu. Dus dat wordt morgen douchen in de camper. Er zit best wel een luxe douche in de camper, maar aangezien mijn baasjes nogal opzagen tegen het lozen van vuilwater en toilet, hadden ze beide nog niet gebruikt. Maar mijn baasje had vanmorgen de shampoo vergeten met douchen en dus MOET ze morgen wel met shampoo in de weer. Normaal doet ze dat iedere dag, dus 1 dag overslaan kan dan als hoge uitzondering, maar niet 2 dagen. Vanmorgen hadden ze al wel vuilwater geleegd, dus dat is geen probleem meer. Alleen hebben we maar 100 liter water aan boord en dus kan ze niet zo uitgebreid poedelen zoals ze normaal doet. Toilet kunnen ze hier wel gebruiken op de camperplaats. Dus die stellen ze nog even uit. Ze willen nog wel een keer wild kamperen, dus dan komt dat ook nog wel.

Vandaag geen gekke dingen meer uitgehaald, maar werd ook nogal kort gehouden. Mijn baasje kon gisteravond eerst niet slapen van het trauma van mij. Ha ha.

Morgen gaan we nog een dag over de Vesteralen en daarna gaan we naar het noorden (Andennes). De komende dagen is het weer nog wat minder, maar daar hebben we het maar mee te doen. Vandaag was het wel berekoud!

Mijn baasjes zitten aan de koffie met Baileys en ik ga nu even een dutje doen.

Tot morgen!

1. Tiny:
    7 juni 2018
    Wild kamperen??????? Zou ik niet doen. Toch baileys hoor ik nu.