Dag 7 met museum bij Pentik in Posio, rendierenfarm in Salla en klein dorpje Suvanto

31 mei 2019 - Kemijärvi, Finland

Nou dat beloofde een leuke dag te worden, toen we vanmorgen weer op pad gingen met alle uitgezochte uitjes door Joke. Het weer was minder vandaag, veel regen maar ook af en toe droog, gelukkig. Nu hebben wij daar niet zo heel veel last van, maar onze baasjes blijven liever droog. Terwijl Joke vorig jaar in Zweden of Noorwegen zo’n heeeel leuk mutsje had gekocht. Je weet wel, die blauwe. Bij Pentik ceramicware en het museum moesten wij natuurlijk weer in de camper blijven. Er schijnt ook een winkel in Utrecht van te zijn. Echt schrikbarend duur en toch hebben mijn baasjes weer een leuk item gevonden. Een keramiek tulpje (of iets dergelijks) op een betonblokje (€ 60). Koopje toch? En ze hebben ook al zoveel ruimte op de eettafel. Daar was ook nog een museum bij, van het leven vroeger in deze regio. Is altijd leuk. Daarna naar de rendierenfarm in Salla. Eenmaal in de plaats aangekomen zagen we verder geen bordjes en dus de camper maar een zijweg ingestuurd en daar is Joke verder gaan googlen. Nou dat werd een teleurstelling, de Nederlandse eigenaar was in maart overleden en het is pas vanaf 2 juni open. Toch jammer van die € 200 benzine die ze er weer in hebben gegooid. En dus geen rendierenfarm en voortaan checken of iets open is, lijkt mij! Nou dan naar het volgende hoogtepunt. Naar een heel klein dorpje. Het is een beschermd dorp en een van de weinig dorpen die niet platgebrand is tijdens de oorlog. Waarschijnlijk door z’n afgelegen ligging. De navigatie gaf aan dat we ook onverharde wegen zouden krijgen, maar dat vinden wij geen probleem. Maar op een gegeven moment hield het toch echt wel op voor onze camper en zijn we verder gaan lopen. Helemaal geen probleem voor ons, een extra wandeling dus. Er kwam maar geen dorpje in zicht! In een keer sloeg de paniek bij Joke toe en moesten we snel weer terug naar de camper. Straks lopen we in Rusland en dat had ze nu WEL gelezen in de boekjes, dat je moest oppassen dat je niet per ongeluk in Rusland terecht komt. Camper gedraaid en toen weer over die onverharde weg terug. Er zat nog zo’n vaag huis met allemaal auto’s en zooi aan de route. Mijn baasje dacht toen ook, als ze iets voor je op de weg zetten kun je geen kant meer op. Maar dan komen wij natuurlijk in actie, dus daar hoeven onze baasjes niet bang voor te zijn. Nou dat was dus ook mislukt er bleek nog een plaats met die naam te zijn, al hoewel die 3 huizen die wij gezien hebben nou niet echt een plaats waren en vgl de navigatie waren we er ook nog niet. We gaan morgen een nieuwe poging wagen. Na dit tweede fiasco vandaag was het nog 1,5 uur rijden voordat er weer een camperplaats ergens was. Het is hier een beetje verlaten. Daar aangekomen waren we de enige camper. Inmiddels is er net nog een camper aangekomen, normaal zijn wij altijd de laatste. Wandelen is hier niets (alleen langs een grote weg waar af en toe een auto langs komt, maar aangezien ik alles najaag is dat veel te gevaarlijk voor mij), dus morgenochtend gaan we ergens onderweg wel weer iets zoeken. Oh ja, er komen ook nog 2 nieuwe fimpjes op. Van de leuke onverharde weg en nog 1 van mij in actie. Tot morgen!

1. Tiny:
    1 juni 2019
    Wat een dag, gauw vergeten.Brrr Rusland!!!