Dag 9: Sami museum en door naar Kirkenes Noorwegen

2 juni 2019 - Vestre Jakobselv, Noorwegen

Vanmorgen weer uitgeslapen tot een uur of 9. Heerlijk op bed tegen mijn baasje aan. Nadat we daar nog lekker gewandeld hebben op zoek naar rendieren hebben mijn baasjes nog buiten koffie gedronken. Met prachtig uitzicht, vonden wij ook. Daarna naar het Sami museum. Maar niet voordat we weer voor € 200 benzine hadden getankt. Wij zijn in de camper gebleven, voor ons hoeft dat niet museum in, museum uit. Mijn baasjes daarentegen hebben ervan genoten. Ze hebben alles bekeken, van de huisjes voor kleine gezinnen, tot grote gezinnen, opslag voor hooi, heel veel storage hutjes, schuilhut voor de rendieren (is ook wel iets voor de paarden bij ons) etc. Ze wilden daar ook nog even lunchen, maar dat was een beetje vaag en eigenlijk te duur. Dus daarna aggregaat aangedaan om nog kaas warm te maken. Joke heeft van alles en nog wat meegesleept. Wij hebben nog altijd alleen maar brokken en Tommy dan ook nog een zak broodjes. Daarna op weg naar Kirkenes. De grens is een bordje en verder helemaal niets. Rijden we een heel eind naar de camperplaats, is deze gesloten. Ze hadden geen water, ivm hoeveelheid sneeuw. Er is niet veel sneeuw meer te bekennen, maar zal dan wel van een tijdje geleden zijn. Konden we dat hele klere eind weer terugrijden. Daardoor hebben we wel de route naar de Russische grens gemist. Nu twijfelden mijn baasjes daar nog over, omdat je alleen via onverharde weg er kunt komen en dat soort wegen in Noorwegen doorgaans een stuk minder zijn. Maar goed, hoefden ze zich daar ook niet meer druk over te maken. Onderweg nog gestopt om een foto te maken, zien ze in 1 keer op dat bord staan dat het verboden is te stoppen en foto’s te maken. Militair gebied. Oeps, maar snel weer doorgereden en gelukkig geen kogels om de oren gehad. Nu moesten we nog minimaal 2 uur verder rijden voor een andere camperplaats. Die zijn hier nogal dun gezaaid. Vlak van te voren nog even gestopt voor een wandeling, het was al wel een tijd geleden dat wij eruit mochten, dus het werd tijd. Vonden we nog een skelet, ik denk van een rendier. Had vrije lange rug. Schedel was weg! Mijn baasje vindt mij nog steeds onuitstaanbaar aan de riem en heeft gedreigd dat ze nooit meer met ons op vakantie gaat. Snif snif. Nu zijn we op enorm enerverende camperplaats, maar morgen gaan we iets heel spannends doen. Maar dat blijft een verrassing tot morgen.